ЩО МОЖУТЬ ЗРОБИТИ БАТЬКИ, ЩОБ НЕ ДОПУСТИТИ КРИЗОВОЇ СИТУАЦІЇ


Основна діяльність у підлітковому віці – спілкування з однолітками і вона набуває такої цінності, що відтісняє на другий план навчання і стосунки з рідними. Це не означає, що вони забувають про навчання, виникають нові мотиви учіння: освіченість, прагнення влаштуватись у майбутньому (подальше навчання, робота), прагнення самоствердження і самовдосконалення, необхідність виконувати вимоги батьків. З'являється спрямованість на самостійний пошук нових знань. Знання – це цінність, що допомагає зайняти певний статус у однолітків. Ім дуже важливо зайняти своє місце у групі – це є провідний мотив, знайти друзів, познайомитися з дівчиною та сподобатись їй. А також визначити для себе прийнятні якості (друг повинен бути чесним, щирим, вірним і т. д.) 

Дорослі у соціальній ситуації розвитку підлітків виступають в якості значущих осіб. Але цей "п'єдестал" може зайняти будь-хто: масовий кумир (популярний співак або актор тощо), вчитель (у рольовій позиції дорослого друга), або батьки.

Головне чого прагнуть підлітки у спілкуванні з батьками – це ДОВІРА. Вони вимагають поваги, довіри, самостійності, обмежують права дорослих і розширюють свої. Часто це призводить до невиконання розпоряджень дорослих, нехтування обов'язками, протесту. Вони прагнуть рівноправних стосунків, бо вони відчувають себе дорослими та самостійними. Тому іноді виникають конфліктні ситуації, бо виникає зіткнення інтересів. Від ставлення батьків залежить самооцінка підлітка. Допомагайте йому подорослішати, бо він також навчається спілкуванню з Вами.

Найголовніше у спілкуванні – діалог. Важливо, не тільки, що ми кажемо, але й  як ми це кажемо. Кожен з нас, по інтонації, може визначити, чи людина є щирою, а тим паче, діти які дуже чутливі і все відчуваюсь та розуміють одразу. Тому у спілкуванні з дітьми треба бути відкритими, говорити про свої почуття і бути уважними до слів дитини. Але у той же час, говорити коротко і не бути нав'язливими, вести невимушені розмови. У будь якій ситуації, не втрачайте самовладання і подумайте, можливо ви гніваєтесь не через дії і слова дитини. Спробуйте поставити себе на місце дитини і намагайтесь думати про вирішення проблеми, а не про її суть.


Що робити батькам:

  1. Посміхайтесь дитині, говоріть з нею.
  2. Щиро та невимушено цікавтеся тим, що робить Ваша дитина, з ким спілкується.
  3. Скеровуйте, а не диктуйте. Намагайтеся говорити коротко і не використовувати нотації, погрози, лайку, накази, упередження, не порівнюйте дитину з іншими, не осуджуйте та не звинувачуйте. Бо підліток закриється і буде дуже важко налагодити відносини.
  4. У критичних ситуаціях, не втрачайте самовладання.

Ось деякі приклади неправильного спілкування, які можуть призвести до того, що дитина може закритися від батьків. І якщо в неї виникне якась проблема, то вона може не схотіти відкритися батькам, бо буде боятися осуду чи критики, чи покарання. Коли ви будете читати наступні фрази, уявіть, що їх кажуть Вам і подумайте про те, що ви відчуваєте.

НЕПРАВИЛЬНІ МЕТОДИ СПІЛКУВАННЯ:

  1. Осуд та звинувачення

«Знову твої речі розкидані по кімнаті. Навіщо ти це робиш, скільки можна тобі казати, прибери. Кожен день одне і те саме. Проблема у тому, що ти ніколи не чуєш.»

  1. Лайка

«Температура нижче нуля. А ти надягнув легку куртку. Це ж яким дурним треба бути?»

  1. Погрози

«Якщо ти ще раз зробиш це, то я…»

  1. Накази

«Я хочу, щоб ти прибрав у кімнаті прямо зараз», «Допоможи мені з пакунками. Скоріше!»

  1. Нотації та моралізаторство

«Ти думаєш, це було чемно, вихопити в мене книгу? Я бачу, що ти не дуже розумієш, на скільки важливо бути ввічливим. Тобі треба зрозуміти, що треба поважати людей, щоб  тебе також поважали. Ти не хотів би, щоб хтось відібрав у тебе щось, ти згоден? Тоді і ти не повинен забирати, щось у інших. »

  1. Упередження

«Надягни теплий светр, а то застудися»

  1. Мученицькі висловлювання

«Почекайте, поки у вас з’являться діти. Тоді ви зрозумієте, що я відчуваю»

  1. Порівнювання

«Чому ти не можеш бути як твій брат, він завжди все встигає»

  1. Сарказм

«Ти знав,що у тебе завтра тест, і залишив конспект на парті. Дуже розумно! Блискуча ідея»

  1. Пророцтво

«Ти мені збрехав про свої оцінки. Ось побачиш, коли ти виростеш, ніхто не буде тобі довіряти»

Ці фрази віддаляють дитину від батьків, бо дитина може відчувати, що їй не довіряють, і у складній ситуації навряд чи допоможуть чи підтримають, тільки осудять. А це не допомагає у вирішенні проблем підлітка.

Коли ми починаємо фразу зі слів «Ти, тобі», «Скільки раз повторювати», «Негайно» - це викликає негативні почуття. Відчуття, що тобі вказують, що робити, принижують, ображають чи винуватять у чомусь. А коли людина відчуває натиск, вона починає захищатися. «Найкращий захист – це напад». А якщо ми почнемо фразу з – «Мені», «Я відчуваю» - то ми робимо акцент на свої почуття, свої потреби. Бо батьки довіряють дітям і дають можливість проявити себе, допомогти не примусово, а зі своєї ініціативи, скеровуючи дитину.

І, головне - будьте терплячі, зерно не враз проростає. Треба поливати, полоти. Доглядати, щоб потім воно порадувало вас квітами. Любіть дітей та поважайте їх бо по факту народження вони вже- особистість і з цим треба рахуватись, щоб заслужити їх повагу до вас.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Пам'ятка для батьків піч час воєнної небезпеки